ریمستر بازی oblivion برای پیسی ، نوسازی فوقالعاده با مشکلات شدید عملکرد

ایدهی ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion واقعاً هیجانانگیزه. اینکه موتور اصلی بازی رو بیارن به دوران مدرن، یه سری تغییرات حسابشده توی گیمپلی بدن و بخش اصلی بازسازی رو با کمک Unreal Engine 5 انجام بدن، روی کاغذ فوقالعاده به نظر میرسه. قبلاً هم دیدیم که این مدل کار چطوری جواب داده: مثلاً تو بازسازی موفق Shadow of the Colossus یا اون فاجعهی GTA Trilogy Definitive Edition.
توی نسخهی جدید اوبلیویون، همکاری Bethesda و Virtuos یه نسخهی امروزی از بازی کلاسیک ساخته، ولی متأسفانه مشکلات نسخهی اصلی هنوز باهاش همراهه. تازه علاوه بر اون، عملکرد بازی اینقدر افتضاحه که سخت میشه از تجربهی کلی لذت برد. شاید اگه به لگها و باگهای قدیمی بازیهای بتسدا عادت داشته باشی راحتتر کنار بیای، ولی خب برای خیلیها این مشکلات واقعا تو ذوق میزنه.
از نظر ویدیویی، تیم Digital Foundry یه قسمت جدید از سری «کپسول زمان پیسی» منتشر کرده که توش اوبلیویون ریمستر شده رو در برابر نسخهی ۲۰۰۶ بازی مقایسه کردن. نسخهی ۲۰۲۵ روی RTX 5090 با نهایت کیفیت و رزولوشن 4K اجرا شده، در حالی که نسخهی قدیمی روی یه سیستم متعلق به اون دوره یعنی Pentium D و Radeon X1800 XT تست شده. دیدن اینکه چقدر گرافیک پیشرفت کرده تو این ۱۹ سال واقعاً جالبه.
نسخهی ۲۰۰۶ با بودجهی محدود چندضلعیها (Polygon Budget) و افکتها و نورپردازی ساده، به سختی تونسته یه دنیای شبه واقعی بسازه. حتی برای سختافزار قوی اون زمان هم اجرای بازی یه چالش حسابی بود. اما نسخهی ریمستر، با امکانات Unreal Engine 5 مثل Nanite، Lumen و Virtual Shadow Maps یه دنیای بسیار واقعیتر و چشمگیرتر ساخته. با این حال، یه چیزی تو نورپردازی جدید «عجیب» به نظر میرسه، انگار زیادی از فضای خاص نسخهی اصلی دور شده.
و اما عملکرد بازی فاجعه است. لگهای وحشتناک و باگ های مداوم تجربهی بازی رو به شدت خراب میکنن. حتی روی قویترین سیستمهای دنیا، بازی روان اجرا نمیشه. تستهای جان لینمن هم نشون داد که این مشکلات کاملا واقعی هستن.
مشکل اصلی اینه که اوبلیویون ۲۰۰۶ هم زمان خودش با گیر و لگ های وحشتناک همراه بود؛ هر بار که وارد بخش جدیدی از نقشه میشدی بازی گیر میکرد. توی ریمستر هم دقیقا همین اتفاق تکرار شده. یعنی یکی از بدترین بازیهایی که تاحالا برای Digital Foundry تست شده از نظر عملکرده.
حتی اگه قویترین سختافزار دنیا رو هم داشته باشی، باز این لگ های بدقلق رو حس میکنی. مثلاً Ryzen 7 9800X3D که یکی از قویترین CPUهای گیمینگه هم نتونست مشکل رو حل کنه. هرچی هم تنظیمات رو دستکاری کنی، باز مشکل پابرجاست. این یعنی وقتی قراره کلی تو محیط بازی بچرخی، کلی لگ اعصابخردکن باید تحمل کنی.
تازه بیشتر گیمرها پردازندههای قوی ندارن. مثلاً روی Ryzen 5 3600 اوضاع حتی بدتر هم میشه: زمان پاسخدهی فریمها تقریباً دو برابر میشه و تجربهی بازی به معنای واقعی کلمه فاجعهبار میشه.
در مورد بهینهسازی تنظیمات هم خبر چندان خوبی نیست. تنها راهی که کمی کمک میکنه اینه که نورپردازی Lumen بر پایهی سختافزار رو خاموش کنی و به نسخهی نرمافزاری (مثل کنسولها) تغییر بدی. این کار میتونه تا ۳۵ درصد بهبود بده، ولی کیفیت بصری بازی رو خیلی پایین میاره. بازتابهای آب بدتر میشه، سایهها افت میکنن و کلی جزئیات از دست میره. بدتر اینکه حتی با این تغییر هم لگ ها سر جای خودشون میمونن.
اگه تنظیمات دیگه رو هم بیاری پایین، شاید در بهترین حالت یه ۱۰ درصد بهبود ببینی که در مقابل افت شدید کیفیت بازی اصلا نمیارزه. در واقع، اگه همه چیز رو روی حداقل بزاری، بازی در بعضی بخشها حتی از نسخهی ۲۰۰۶ هم زشتتر میشه.
با این اوصاف، شاید بعضی فنهای دوآتیشهی الدر اسکرولز با این لگ های قدیمی و باگها کنار بیان و بیشتر روی گرافیک تمرکز کنن. برای اونها پیشنهاد میشه که نورپردازی Lumen رو روی حالت سختافزاری نگه دارن (چون جلوهی نور توی گیاهها بهتره) و کیفیت بازتاب نور رو روی “Low” بذارن تا با ۱۶ درصد بهبود عملکرد روبرو بشن. برای کارتهای گرافیک میانرده و پایینرده، بهتره به نسخهی نرمافزاری Lumen با تنظیمات High کوچ کنن.
در نهایت، کاهش تنظیمات از Epic به High توی تنظیمات Unreal Engine 5 بدون افت جدی کیفیت، میتونه تا ۳۸ درصد بهبود عملکرد بده. این یکی از معدود نکات مثبت ماجراست.
قبل از انتشار این گزارش، یه پچ جدید برای نسخهی پیسی اومد که باعث شد دوباره تست کنیم. اما متأسفانه حتی با این آپدیت، لگ ها و مشکلات پردازندهای برطرف نشدن. خلاصه اینکه تا وقتی بتسدا و Virtuos مشکلات پایهای CPU رو درست نکنن، خبری از یه تجربهی قابل قبول برای اوبلیویون ریمستر روی پیسی نیست.
منبع : eurogamer