تاخیر در GTA 6 جای تعجب نداره، راکاستار همیشه همین کارو کرده

خب راستش این جمله همیشه درست نیست، ولی بیشتر وقتا چرا. بعضی وقتا پروژههایی که به تاخیر میافتن آخرش بد در میان (سلام به Duke Nukem)، ولی تو خیلی موارد دیگه این تأخیر باعث میشه محصول نهایی بهتر باشه. وقت گذاشتن برای جلا دادن یه اثر هنری مهمه، همونطور که شجاعت کنار گذاشتن ایدههایی که روی کاغذ خوب بودن ولی تو عمل جواب ندادن، ارزشمنده. به این فکر کن که چند بار تا حالا یه بازی نصفهنیمه خریدی، بازی کردی و تهش آرزو کردی که کاش ناشر یه کم بیشتر صبر میکرد تا بازی واقعا آماده باشه.
GTA 6 تاخیر خورده، و این خوبه، چون احتمال زیاد با این تاخیر، بازی بهتری میشه.
راکاستار سابقه طولانیای تو تاخیر دادن بازیها داره تا مطمئن شه بازیهاشون برای عرضه کاملا آمادهان. این پافشاری منظم اونها رو در کنار نینتندو قرار میده؛ استودیوهایی که تا مطمئن نشن غذا کامل پخته، تو بشقاب نمیذارن. و خب همیشه هم مزهاش بینظیره.
من از اولین نسخههای GTA باهاش بودم، از دورهمیهای چهارنفره روی PC گرفته تا نسخههای عجیبغریب (مثل London 1969)، بهترین نسخه (GTA V) و نسخه واقعا ناب (Chinatown Wars روی نینتندو DS). تو این دنیای شلوغ و بامزه، دههها رانندگی و تیراندازی و خرابکاری کردم. و خداروشکر این بازیا تقریبا همیشه دیر عرضه شدن… و نه اتفاقی، همیشه هم فوقالعاده بودن. بیا یه نگاهی بندازیم به تاریخچه تاخیرهای GTA (و یه کم هم Red Dead).
GTA III
دفتر نیویورک راکاستار فقط چند خیابون با مرکز تجارت جهانی فاصله داشت و بعد از حملات 11 سپتامبر، Take-Two تصمیم گرفت عرضه GTA III رو کمی عقب بندازه. تری دانوان، معاون بازاریابی، چند روز بعد از این فاجعه گفت:
“اول اینکه کار کردن تو منهتن پایین این چند روزه خیلی سخت شده چون زیرساختهای ارتباطی تقریبا از کار افتادن، دوم اینکه لازم دونستیم همه محتواهای بازیهامون و حتی تبلیغاتشون رو دوباره بررسی کنیم با توجه به اون اتفاق وحشتناک”.
اون ادامه داد: “برای GTA، این بررسی زمانبره چون بازی خیلی بزرگه. تا اینجا به چند مورد کوچیک برخوردیم که حس خوبی نداشتن و یهسری صحنههای نادر هم بودن که دیگه برامون مناسب نبودن. بابت تاخیری که پیش اومده از همه عذرخواهی میکنیم ولی مطمئن باشید بازی فوقالعادهایه… و آخر مهر عرضه میشه”.
با اینکه تغییر محتوا زیاد نبود، ولی این تصمیم برای همه بهتر بود. شلیک به آمبولانس و پلیس تو Liberty City اونم درست بعد از اون همه مرگ خشونتبار، برای هیچکس خوشایند نبود.
Vice City و San Andreas
این دوتا رکورددار کوتاهترین تأخیرن. قبل از اینکه فروشگاههای دیجیتالی و آپدیت روز اول وارد کار شن، شرکتها باید حدس میزدن چه تعداد نسخه فیزیکی برای روز عرضه نیاز دارن، و گاهی این حدس اشتباه از آب درمیاومد. راکاستار Vice City رو یه هفته عقب انداخت تا بتونه دیسکهای بیشتری تولید کنه چون تقاضا خیلی زیاد بود.
San Andreas برای PS2 هم یه هفته دیرتر عرضه شد، اونم فقط برای اینکه تیم سازنده چند روز بیشتر برای جلا دادن بازی وقت داشته باشن.
Vice City Stores و Chinatown Wars
بازیا دستی GTA واقعا خفن بودن… اونقدر که میارزه PSP یا نینتندو DS قدیمیت رو دوباره روشن کنی. Vice City Stories روی PSP دو هفته تو آمریکا و بیشتر از اون تو بعضی نقاط اروپا تاخیر خورد.
و بهترین GTA تاریخ (بیا دعوا کنیم:) ) یعنی Chinatown Wars هم دقیقا سر وقت نرسید. این بازی خلاق و پیچیده روی نینتندو DS حدود دو ماه دیرتر اومد. ولی وقتی اومد، منتقدها رو ترکوند. فقط حیف که کسی نخریدش… وگرنه شاید الان Chinatown Wars 3 رو روی Switch 2 بازی میکردیم.
GTA IV
بعد از GTA III همه دنیا منتظر نسخه بعدی بودن. با رها کردن موتور قدیمی RenderWare و ورود به نسل جدید کنسولها، راکاستار به آسمون نگاه میکرد. ولی برای رسیدن به اون رویا، بازی چند ماه تاخیر خورد. سم هاوزر گفت: “کنسولهای جدید (PS3 و 360) به ما این امکان رو دادن که GTA رو دقیقا همونطوری که همیشه میخواستیم بسازیم. همهچیز تو این بازی عوض شده. خیلی بزرگه و سختافزار کنسولا رو تا ته کشیده. حتی مهندسهای سونی و مایکروسافت دارن مستقیم با تیم ادینبرا کار میکنن تا نهایت استفاده رو از کنسولها ببریم. مثل همیشه هدفمون اینه که فراتر از انتظارات طرفدارا بریم و یه تجربه HD ناب خلق کنیم”.
GTA V
بزرگترین بازی کنسولی تاریخ بالاخره شهریور ۱۳۹۲ عرضه شد، در حالی که قراره بود بهار اون سال بیاد. ولی دیماه ۱۳۹۱ راکاستار گفت:
“میدونیم این حدود چهار ماه بیشتر از زمان قبلیه و میدونیم که خیلیا ناراحت میشن، ولی باور کنید این چند ماه اضافی ارزشش رو داره. GTA V بازی خیلی پیچیده و جاهطلبانهایه و فقط یه کم جلا بیشتر نیاز داره تا به سطحی برسه که شما و ما ازش انتظار داریم. از همه GTA بازها بابت این تاخیر عذرخواهی میکنیم و قول میدیم که داریم همه تلاشمونو میکنیم تا بازی دقیقا همون چیزی بشه که منتظرش بودید”.
و واقعا هم حق داشتن. GTA V تبدیل شد به موفقترین بازی کنسولی تاریخ، و در کنار RDR2، یکی از جواهرای راکاستاره.
Red Dead Redemption 2
درسته که این بازی تو سری GTA نیست، ولی چون بهترین بازی راکاستاره، حیفه نگیم. این بازی هم دوبار تاخیر خورد. اول بهار ۱۳۹۶ به خاطر بررسی کیفیت، و بعد بهمن ۱۳۹۶ که عرضهاش افتاد به آخر مهر.
راکاستار گفت:
“با خوشحالی اعلام میکنیم که Red Dead Redemption 2 در ۴ آبان ۱۳۹۷ عرضه میشه. بابت تاخیر پیشاومده از همه عذر میخوایم. دلمون میخواست زودتر آمادهاش کنیم ولی یه کم وقت بیشتر برای جلا لازم داشت”.از صبرتون ممنونیم و امیدواریم وقتی بازی رو تجربه کردید، بگید که این صبر ارزششو داشت.
منبع : IGN