اخبار بازی

ارتقای Returnal روی PS5 Pro باعث جهش بزرگ وضوح تصویر و بهبود عملکرد شد

به مناسبت چهارمین سالگرد عرضه بازی Returnal، استودیو Housemarque یه هدیه حسابی به طرفدارها داده: یه آپدیت رایگان برای کنسول PS5 Pro که وضوح تصویر بازی رو تا ۲.۵ برابر بیشتر می‌کنه. البته همون‌طور که از عبارت «تا ۲.۵ برابر» مشخصه، پای تکنیکی مثل «مقیاس‌گذاری داینامیک» وسطه که جلوتر مفصل‌تر دربارش حرف می‌زنیم. ولی در کل، این یه حرکت خیلی خوبه که یکی از ایرادهای نسخه PS5 معمولی رو برطرف می‌کنه.

اگه خاطرت باشه، نسخه‌ی استاندارد PS5 هنوز از یه وضوح پایه 1080p استفاده می‌کنه که بعدش به صورت موقتی به 1440p بازسازی می‌شه و بعد با تکنیک checkerboard به 4K آپ‌اسکیل می‌شه. تکنولوژی به‌کاررفته تو بازی واقعا چشم‌گیره، مخصوصا وقتی صفحه پر از ذرات نور و افکت‌های تصویری می‌شه، ولی همین روش باعث یه مقدار نویز تصویری تو نسخه استاندارد شده. نه اینکه بشه گفت بازی افتضاحه، نه، ولی خب جزئیات دقیق تصویر یه جورایی دونه‌دونه و تار دیده می‌شن. حتی نسخه‌ی PC هم تو وضوح 1440p و با DLSS عملکرد خیلی تمیزتری داره.

اما بریم سر اصل مطلب: تو نسخه PS5 Pro، وضوح تصویر تا سقف 3072×1728 بالا می‌ره. البته با مقیاس‌گذاری داینامیک که بر اساس فشار روی GPU تنظیم می‌شه. برخلاف PS5 عادی که وضوحش ثابته، حالا تو نسخه Pro این وضوح متغیره و این تغییر باعث شده عملکرد بهتر بشه. تو سنگین‌ترین لحظات مثل نبردهای بزرگ، وضوح ممکنه بیاد پایین و به 2400×1350 برسه؛ مخصوصا جاهایی که صفحه پر از افکت‌های سنگینه. ولی نکته جالب اینجاست که بیشتر اوقات تو سه بخش اول بازی، وضوح به حداکثر مقدارش یعنی همون 1728p می‌رسه. این یعنی یه افزایش واقعی ۲.۵۶ برابری نسبت به PS5 پایه  حتی بیشتر از قولی که سازنده داده بود.

حالا مقایسه بین PS5 معمولی و PS5 Pro دقیقا همون چیزیه که انتظارشو داریم. شاید به‌خاطر سرعت بالای بازی متوجه تفاوت‌ها نشی، ولی اگه بخوای با دقت به محیط نگاه کنی، تفاوت‌ها کاملا معلومه. مثلا پله‌ها یا بافت‌های کف زمین خیلی تمیزتر شدن. اون حالت لرزش لبه‌ها که تو نسخه معمولی دیده می‌شه خیلی کمتر شده و وقتی افکت‌های تصویری به یه‌باره ظاهر می‌شن، دیگه اون حالت دونه‌دونه پیکسلی رو کمتر می‌بینی.

البته هنوز هم یه مقدار بی‌ثباتی تو تصویر باقی مونده، مثل همون حالت شبکه‌ای که تو PS5 هم دیده می‌شد، ولی اینجا خیلی ملایم‌تره چون وضوح کلی بالاتره. بعضی جاها هنوز می‌شه لبه‌های خام تصویر رو دید، ولی خیلی کم‌تر و تمیزتر از قبلن. ضمنا اون وضوح بالا تو همه لحظه‌ها پایدار نیست چون PS5 Pro فقط حدود ۴۵ درصد قدرت گرافیکی بیشتری نسبت به PS5 داره، که خب برای یه جهش ۲.۵ برابری کمه. همین‌جا مقیاس‌گذاری داینامیک به کار میاد و تو لحظاتی که GPU جا داره، تصویر رو با بالاترین کیفیت نشون می‌ده.

حیف که PS5 معمولی هم این قابلیت DRS رو نداره. در کل، این آپدیت دقیقا همون چیزیه که روش مانور داده بودن: استفاده‌ی مستقیم و مفید از قدرت بیشتر PS5 Pro. اما هیچ ویژگی بصری جدیدی اضافه نشده؛ یعنی نه سایه‌ها، نه افکت‌ها، نه کیفیت بافت‌ها و نه نورپردازی تغییر خاصی نکردن.

این یعنی Housemarque می‌تونست راه‌های دیگه‌ای هم بره. مثلاً اضافه کردن یه حالت 120 هرتزی، حتی اگه باعث افت وضوح می‌شد، می‌تونست خیلی وسوسه‌کننده باشه. یا حتی اضافه کردن بازتاب‌های Ray Tracing و سایه‌های RT مثل نسخه PC. شاید این ویژگی‌ها ضروری نباشن، ولی حداقل انتخابی برای گیمرها فراهم می‌کردن. اما اینا تو نسخه Pro اصلا در نظر گرفته نشدن و همچنان فقط تو نسخه PC هستن. حتی گزینه‌هایی مثل تنظیم گرافیکی هم نداره و فقط یه حالت گرافیکی ثابت داریم.

در مورد عملکرد بازی هم باید گفت که بررسی دقیق یه‌کم سخته چون Returnal یه بازی روگ‌لایک با مراحل تصادفیه و نمی‌شه دقیقا همون شرایط رو برای تست ایجاد کرد. ولی خلاصه‌اش اینه که PS5 معمولی معمولا ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شه، ولی تو بعضی صحنه‌ها افت فریم داریم. مثلا تو مبارزه با باس اول یا تو برج Sisyphus بعضی وقتا فریم می‌رسه به ۵۵. یه جای دیگه هم هست که وقتی دوباره کنار سفینه ظاهر می‌شی، یه افت خیلی عجیب داریم و بازی می‌ره تو محدوده ۴۰ فریم، ولی سریع برمی‌گرده بالا.

حالا با PS5 Pro، این صحنه‌ها خیلی بهتر شدن. مثلا همون باس اول و بخش‌های سنگین دیگه کاملا قفل روی ۶۰ فریم اجرا می‌شن. ترکیب GPU قوی‌تر و مقیاس‌گذاری داینامیک باعث شده افت فریم‌ها برطرف بشه. با اینکه شاید هنوزم تو بعضی شرایط تصادفی خاص افت‌هایی داشته باشیم، ولی در مجموع عملکردش خیلی پایدارتر شده. همین فاصله گرفتن از وضوح 1080p ثابت، یه کمک بزرگه که بازی راحت‌تر با فشار افکت‌ها کنار بیاد.

اگه با Returnal آشنایی داری یا از اون دسته بازی‌بازایی هستی که عاشق چالش و اکشن سریع هستن، خبر خوب اینه که نسخه پرو این بازی روی PS5 Pro حسابی دست‌کاری شده و بالاخره یه پچ براش منتشر شده. اما خب، مثل همیشه همه‌چیز صددرصد عالی نیست و یه‌سری نکات ریز هست که باید بدونی.

بذار از همین اول بگم که لگ‌های کوچیکی تو حرکت‌ها هنوز تو نسخه پرو دیده می‌شن؛ مخصوصا تو لحظه‌هایی که ضربه به دشمن وارد می‌شه، گاهی چند فریم افت پیدا می‌کنه و یه لگ حدود ۵۰ میلی‌ثانیه‌ای می‌زنه. به‌نظر می‌رسه PS5 Pro تو این لحظات یه لحظه نیاز داره تا خودش رو با افزایش ناگهانی بار گرافیکی هماهنگ کنه و همین باعث می‌شه یه افت کوچیک تو زمان رندر فریم‌ها پیش بیاد.

حالا اگه بخوایم یه نگاه کلی‌تر به عملکرد نسخه پرو بندازیم، ممکنه با گذشت زمان افت‌های بیشتری تو صحنه‌های خاص ببینیم. ولی من خودم بعد از چند روز تجربه بازی روی PS5 Pro تا بایوم (Biome) سوم و ناحیه‌ی برج، افت فریم جدی‌ای ندیدم. البته این به این معنی نیست که اصلا وجود ندارن؛ چون بازی به‌صورت تصادفی طراحی شده و ممکنه تو بعضی مراحل فشار بیشتری به کنسول بیاد. جالبه که بعضی کاربران در فروم Resetera گفتن که با نصب پچ نسخه پرو، بازی براشون افت فریم بیشتری داشته و حتی احتمال می‌دن که قبل از این پچ و با تنظیمات گرافیکی نسخه پایه PS5، بازی روان‌تر اجرا می‌شده. اینم ممکنه درست باشه چون رزولوشن نسخه قبلی خیلی محافظه‌کارانه بوده و PS5 Pro باید خیلی راحت از پسش بربیاد.

با این حال، تجربه من تو بخش‌های سنگین بازی نشون می‌ده که PS5 Pro نسبت به نسخه پایه بهتر می‌تونه ۶۰ فریم ثابت نگه داره، و علاوه‌بر اون، تصویر واضح‌تری هم ارائه می‌ده.

هرچند این پچ برای Returnal کاملا یهویی منتشر شد و کسی انتظارشو نداشت، اما برای هوادارا یه خبر خوشه که نشون می‌ده استودیو Housemarque هنوز برای این بازی ارزش قائله. حالا شاید افزایش رزولوشن و بهبود عملکرد، خفن‌ترین استفاده از سخت‌افزار PS5 Pro نباشه، ولی واقعا میزان افزایش کیفیت تصویر شگفت‌انگیزه. وقتی می‌گیم رزولوشن تا ۲.۵۶ برابر افزایش پیدا کرده، نمی‌دونیم که این فقط به‌خاطر تکنیک Dynamic Resolution Scaling اتفاق افتاده یا نه؛ چون خود PS5 Pro فقط ۴۵ درصد قدرت گرافیکی بیشتری نسبت به مدل پایه داره. با این حال، این ارتقاء به‌طور کلی خیلی جذابه.

تنها نکته‌ی منفی کوچیک همون لگ‌های ۵۰ میلی‌ثانیه‌ایه که فقط تو لحظه ضربه زدن به دشمن دیده می‌شن. ولی واقعا مزایاش خیلی بیشتر از اینه: هم تصویر شفاف‌تر می‌شه، هم نرخ فریم پایدارتره. Returnal هنوزم یکی از بهترین شوترهایی‌ هست که تو این نسل ساخته شده و این نسخه پرو بهونه خوبیه که دوباره برگردیم سراغ یکی از بازی‌های کلاسیک نسل نهم.

منبع : eurogamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا