اخبار بازی

بحران پشت پرده بانجی؛ افت شدید روحیه و دردسرهای سرقت هنری بازی Marathon

طبق گزارشی جدید، استودیو Bungie که در حال ساخت بازی Marathon هست، این روزا حسابی درگیر هرج‌ومرج شده؛ اون‌هم بعد از اینکه مجبور شد اعتراف کنه که آثار یه هنرمند خارجی بدون اجازه توی این بازی استفاده شده. به گزارش فوربس، روحیه کلی تیم توی بانجی به شدت افت کرده و یه منبع گفته: “هیچ‌وقت اوضاع این‌قدر خراب نبوده.”

ماجرا از اونجا شروع شد که چند روز پیش و بعد از تست‌های آلفای بازی Marathon، هنرمندی به اسم Fern Hook متوجه شد طراحی‌هاش توی بازی استفاده شده. بانجی از طریق یه اکانت کم‌مخاطب‌تر به اسم Marathon Dev Team توی شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که موضوع رو سریع بررسی کرده و متوجه شده یکی از هنرمندای سابقش این طراحی‌ها رو دزدیده و استفاده کرده.

دیشب هم توی یه لایو استریم نه‌چندان خوش‌تایم، بانجی اعلام کرد که به خاطر همین موضوع، فعلا هیچ گیم‌پلی‌ای از بازی نشون نمی‌ده. کارگردان بازی، Joe Ziegler، توی شروع لایو گفت:
“برنامه‌ی امروز یه‌کم فرق داره. قرار بود کلی چیز نشون بدیم، ولی به دلایلی که الان توضیح می‌دیم، تصمیم گرفتیم فعلا بعضی موارد رو نشون ندیم. با این حال درباره‌ی چیزایی که از نسخه‌ی آلفا یاد گرفتیم و برنامه‌هامون برای آینده حرف می‌زنیم.”

در ادامه، Ziegler گفت که یکی از دلایلی که گیم‌پلی نشون داده نشد اینه که تیم هنوز داره همه‌ی فایل‌های گرافیکی رو بررسی می‌کنه تا مطمئن شه به کسی بی‌احترامی نشده. مدیر هنری استودیو، Joe Cross، هم از یه بیانیه رسمی خوند و گفت:
“فهمیدیم که یکی از هنرمندا تو مراحل اولیه ساخت بازی و تو پیش‌تولید، یه سری المان گرافیکی رو بدون اجازه از یه طراح دیگه برداشته و گذاشته روی یه برگه برچسب (decal sheet) که تو سال ۲۰۲۰ وارد پروژه شده.”

“این برگه شامل آیکون‌ها و متن‌هایی بوده که مستقیما وارد نسخه‌ی آلفا شدن. هیچ بهونه‌ای برای این اشتباه وجود نداره. ما داریم فرایند بازبینی‌مون رو تقویت می‌کنیم تا مطمئن شیم دیگه همچین چیزی نه توی Marathon نه توی هیچ پروژه دیگه‌ای توی بانجی تکرار نشه.”

فوربس همچنین گزارش داده که منابع داخل بانجی گفتن دلیل اصلی این مشکل، همونیه که علنا اعلام شده؛ یعنی کار یکی از کارمندای سابقه. ولی با این حال، روحیه‌ی تیم به شدت پایین اومده و همه دارن تلاش می‌کنن از پس یکی دیگه از پرونده‌های کپی‌برداری بر بیان. از اون طرف، برنامه‌های بازاریابی بازی هم که از قبل تنظیم شده بودن، شاید تغییر کنن. حتی احتمال داره برنامه‌های تست بازی هم عوض شه. حالا که تیم باید تک‌تک المان‌های گرافیکی بازی رو بررسی کنه، بعضی از کارکنان نگرانن که بازی نتونه سر موعد، یعنی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴، منتشر بشه.

فوربس همچنین گفته که از حدود پنج سال پیش، بعضی از توسعه‌دهنده‌ها به مدیرها گفته بودن بعضی تصمیم‌ها جواب نمی‌ده، اما به هشدارها توجهی نشده. خیلی‌ها باور داشتن که بازی باید یه حالت PvE هم داشته باشه، اما تا حالا جدی گرفته نشده.

گزارش شده که تیم حقوقی سونی و بانجی دارن موضوع سرقت آثار هنری رو بررسی می‌کنن. با این حال، تصمیم بانجی برای نشون ندادن گیم‌پلی توی لایو دیشب، خودش خیلی چیزها رو نشون می‌ده. بازی Marathon قراره در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ برای PC، پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری X/S منتشر بشه.

منبع : eurogamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا