چطور اولین تجربه بازی Elden Ring Nightreign را با موفقیت پشت سر بگذاریم

“شب تاریکه و پر از وحشت”؛ این جمله کلیشهای بارها و بارها در Elden Ring Nightreign، بازی جدید و بیرحم FromSoftware، ثابت شده. این بازی مثل اینکه صفحه به صفحه از کل بازیهای قبلیشون، از همون Dark Souls قدیمی، برداشته شده اما به طرز عجیبی تونسته هم حس آشنا بده هم کلی چیز جدید رو وارد کنه.
خیلی از این حس آشنایی به خاطر اینه که محیطها، سلاحها و مبارزات دقیقا یادآور Elden Ring هستن. اما از طرف دیگه، تمرکز کامل روی بخش چند نفره و کلی مکانیک جدید مثل پرش دوگانه از دیوارها و دویدن تند توی بیابون باعث شده Nightreign حس یه بازی کاملا متفاوت رو بده. ولی خب یه چیز هست که Nightreign مثل همه بازیهای FromSoftware حس میشه: آماده باش که حسابی بزنه تو ذوقت و بارها و بارها شکست بخوری.
خلاصه داستان بازی اینه: سه نفر وارد Limveld میشین و باید دو شب بازی زنده بمونین، کلی میجنگین، لول میگیرین و وسایل جمع میکنین تا شب سوم بتونین Night Lord رو شکست بدین. البته بازی خیلی پیچیدهتر از این حرفاست، اینجا ما میخوایم یه چیز مهمتر رو بگیم؛ اینکه چطور زنده بمونین.
امیدوارم این نکات بهتون کمک کنه نه فقط از وحشتهای شب جون سالم به در ببرین، بلکه شاید حتی دفعه اول که میخواین Night Lord رو بکشین، موفق بشین ( راستش رو بخواین نه، ولی خب بد نیست رویا داشته باشیم).
چند دقیقه وقت بزار تا با بازی آشنا شی
همونطور که گفتم، بازی کلی مکانیک جدید داره که ممکنه حتی برای بازیکنای قدیمی هم یه خورده گیجکننده باشه. میتونی بدوی، میتونی با پرش دوگانه از دیوارها بالا بری و چندین حمله جدید داری مثل Character Skills و Ultimate Arts. خوشبختانه وقتی بازی رو برای اولین بار باز میکنی، یه جور آموزش اولیه داره که میتونی اصول اولیه رو یاد بگیری.
Roundtable Hold هم برگشته، همونجایی که تو Elden Ring هم بود، جایی که میتونی مهارتهات رو روی عروسکها تمرین کنی و تنظیمات مبارزه رو دستکاری کنی. تازه میتونی از اونجا یک ماموریت تک نفره هم شروع کنی؛ البته تقریبا مطمئنیم اولین شب زنده نمیمونی، ولی راه خیلی خوبی برای آشنا شدن با مکانیکهای جدیده.
فایترت رو پیدا کن (و دوستات رو)
وقتی Nightreign رو شروع میکنی، میبینی شش شخصیت مختلف برای انتخاب داری که هر کدوم سبک بازی خودش رو داره (بعد از شکست اولین Night Lord دو تا شخصیت دیگه هم باز میشه). یه خلاصه سریع: Ironeye تیرانداز از راه دوره، Guardian مثل یه سپر دفاعیه، Raider یه مشتزن قوی نزدیکه، Executor سریع و چابکه، Recluse جادوگر عنصرهاست و Wylder یه جنگجوی همهفنحریفه.
خیلی خوبه اول تو همون محل تمرین آزمایش کنی ببینی کدوم رو دوست داری، اما انتخابت بیشتر باید با توجه به اینکه با چه کسانی بازی میکنی باشه. ما بهترین نتیجه رو وقتی گرفتیم که دو تا جنگجوی نزدیک مثل Raider و Wylder داشتیم و Ironeye عقب میموند و وقتی میافتادیم با تیرهاش نجاتمون میداد و با Ultimate Art خودش کلی از جان دشمن کم میکرد. البته هر چی بیشتر بازی کنی بهتر میتونی ترکیبها رو امتحان کنی. یا حتی سه تا از یک شخصیت رو انتخاب کن و ببین چی میشه!
از نقشه استفاده کن و مسیرتو برنامهریزی کن
وقتی وارد Limveld میشی، طبیعیه که بخوای سریع شروع به مبارزه کنی چون طوفان داره نزدیک میشه. ولی خوبه یه دقیقه وقت بذاری و نقشه رو نگاه کنی ببینی چی نزدیکته. ارتقای فلاسک (همون بطریهایی هستن که باهاشون جون یا مانا FP بازیاب میکنی) که تو کلیساها پیدا میکنی خیلی به درد میخوره و مینیباسهایی که معمولا زیر کلیساها هستن و راحتتر از بقیه قابل شکست هستن (البته راحت فقط شوخی بود) میتونن بهت چند سطح سریع بدن. سیستم پین در Nightreign خیلی خوبه، همتیمیها میتونن پینهات رو قبول کنن تا روی نقشهشون نمایش داده بشه و راحتتر هماهنگ بشین. با این حال مهمترین نکته اینه که بدونی کی بهتره فرار کنی وقتی مینیباسی خیلی قوی دیدی یا وقتی تو یه وضعیت بد گیر کردی.
بزرگتر همیشه بهتر نیست
اگر تجربه بازیهای RPG رو داشته باشی میدونی که معمولا (همیشه) دنبال تجهیزات با عدد بالاتر میریم. البته در Nightreign هم معمولا همینطوره، به خصوص سلاحهایی که از باسها و مینیباسها میگیری. اما یه نکته مهم اینه که هر سلاح علاوه بر قدرت حمله خودش، یک سری امتیاز غیرفعال داره که فقط با داشتنش توی انبار بهت میده. پس یه لحظه نگاه کن ببین اون سلاحی که عددش کمتره ولی شاید امتیاز غیرفعال خوبی داره که به سبک بازی تو میاد. حتی اگر قصد نداشته باشی باهاش حمله کنی، شاید به کارت بیاد و کمی بیشتر دوام بیاری.
ارتباط برقرار کردن خیلی مهمه
هممون میدونیم ارتباط در بازیهای چندنفره مهمه، ولی باور کن تو Nightreign حتی مهمتره. جدا شدن از گروه و رفتن به مسیر خودت تقریبا همیشه آخرش بد میشه، هم برای خودت هم برای همتیمیای که میاد کمکت (خودم هر دو طرف این داستان بودم). همچنین خیلی وقتها یه آیتم پیدا میکنی که بهتره به یکی از همتیمیهات بدی که شخصیتش بهش بخوره. Nightreign ابزارهای خیلی خوب و ساده برای ارتباط غیرکلامی مثل همون پینها داره، ولی هیچ وقت نمیرسه به حرف زدن با میکروفن و چت گروهی.
همکاری کن، هماهنگ باش
حالا که کنار هم هستین و حرف میزنین، باید با هم همکاری هم داشته باشین. مثالهای زیادی تو بازی هست که سه تا سر بهتر از یکیه. مثلا ما وقتی Ironeye از جلو به سپر دشمن تیر میزد، ما جنگجوهای نزدیک دور میزدیم و از پشت حمله میکردیم. همچنین بارها پیش اومد که یکی از ما آیتمی پیدا کرد که یک ارتقای کوچک بهش میداد اما برای یکی دیگه از تیم بهتر بود. هماهنگی تو استفاده از Ultimate Arts خیلی تاثیر داشت؛ مثلا یکی باس رو میخوابوند و بقیه میتونستن حملهشون رو بدون اینکه از دست بره اجرا کنن.
اگر بار اول موفق نشدی…
نکات بالا خیلی کمک میکنن، ولی واقعیت اینه که احتمالا چند بار قبل از رسیدن به اولین Night Lord میمیری (اون سگ سهسر Gladius که شمشیر دستشه) و بعد هم چند بار قبل از اینکه بتونی اون رو شکست بدی.
اما مشکلی نیست! هر بار بازی بهت Relic میده که میتونی باهاش تو بازی بعدی شخصیتت رو قویتر کنی، و تقریبا مطمئنی که یه چیز جدید یاد میگیری که دفعه بعد بهتر باشی.
تو Limveld منتظرت هستیم، شبگرد!
این مطلب ویل تاتل از xbox نوشته.