چطور CD Projekt Red موفق شد Cyberpunk 2077 رو روی Switch 2 اجرا کنه

وقتی نینتندو توی فروردین سوییچ ۲ رو معرفی کرد، کسی فکرش رو نمیکرد Cyberpunk 2077 قراره جزو بازیهای زمان عرضه باشه. بازیای که با سیستمهای قدرتمند مثل PS5 و پیسیهای خفن ساخته شده، چطوری ممکنه روی یه کنسول دستی اجرا بشه؟ مخصوصا وقتی بدونیم سوییچ ۲، با اینکه نسل جدید نینتندوعه، ولی از نظر سختافزاری هنوز به پای غولها نمیرسه. با این حال نه خبری از جادو بوده، نه فدا کردن تجربهی بازی.
چارلز ترمبلی (Charles Tremblay)، معاون فنی CD Projekt Red، میگه: «فکر میکردیم خیلی چالشبرانگیز باشه، ولی آخرش اونقدر هم سخت نبود.»
همکاری بین نینتندو و CDPR از تابستون ۱۴۰۲ شروع شد، اون موقع حتی کیت توسعهای هم در کار نبود. فقط یه معرفی کلی از سختافزار سوییچ ۲ بود و اینکه آیا CDPR علاقهای به کار باهاش داره یا نه. ترمبلی میگه همون موقع گفتن «آره، حتما بررسی میکنیم».
برخلاف نسخهی Witcher 3 برای سوییچ که توسعهش با Saber Interactive بود، این بار خود CDPR دستبهکار شد. چون نهتنها سوییچ ۲ هنوز معرفی نشده بود و نیاز به رازداری داشت، بلکه تیم خودشون تسلط کاملی روی Cyberpunk داشتن.
توسعهی این نسخه ساده نبود. از همون اول بازی بر پایهی معماری x86 طراحی شده بود، ولی سوییچ ۲ معماری کاملا متفاوتی داره. ترمبلی توضیح میده که باید کلی از اجزای انجین بازی رو بازنویسی میکردن، از جمله شیدرها که از HLSL به GLSL تبدیل شدن.
یه چالش دیگه این بود که سوییچ ۲ هستههای پردازشی کمتری نسبت به PS5 یا حتی PS4 داره. مثلا یکی از هستهها با سیستمعامل به اشتراک گذاشته شده. ولی با این حال، تیم توسعه از سرعت بالا اومدن بازی روی سوییچ ۲ شگفتزده شده.
DLSS نقش مهمی توی این موفقیت داشت. این فناوری هوش مصنوعی، تصویرهای با رزولوشن پایین رو ارتقا میده و فریمهای بیشتری تولید میکنه. ترمبلی میگه: «DLSS خیلی به کیفیت تصویر چه روی تلویزیون چه توی حالت دستی کمک کرد.»
نکتهی جالب اینه که برخلاف شباهت سختافزاری سوییچ ۲ به PS4، تجربهی Cyberpunk روی این کنسول خیلی بهتره. دلیل اصلی هم حذف هارد مکانیکی نسل قبل و استفاده از microSD Express با سرعت بالا توی سوییچ ۲ هست. بهعلاوه رم بیشتری هم داره که خیلی کمک میکنه.
مشخصات اجرای بازی:
در حالت متصل به تلویزیون (Docked):
حالت Performance: رزولوشن 1080p تا ۴۰ فریم بر ثانیه
حالت Quality: رزولوشن 1080p با ۳۰ فریم بر ثانیه
در حالت دستی (Handheld):
حالت Performance: رزولوشن 720p تا ۴۰ فریم بر ثانیه
حالت Quality: رزولوشن 1080p با ۳۰ فریم بر ثانیه
البته این یعنی تجربهی بازی مثل اجرا روی RTX 5090 نیست. اما محتوای بازی هیچ تغییری نکرده. همه چیز مثل نسخههای دیگهست: همون ماموریتها، همون خیابونها، همون اسلحهها.
CDPR با دقت بررسی کرده که کجا میتونن تنظیمات گرافیکی رو پایین بیارن بدون اینکه به تجربهی بازی ضربه بخوره. ترمبلی میگه: «ما آدمایی داریم که چشمشون خیلی تیزه، تنظیمات رو تغییر میدن و بازی میکنن تا ببینن کیفیت و اجرا چطور شده. اینطوری تعادل بین کیفیت و عملکرد رو حفظ میکنیم.»
هدف CDPR این بوده که بازی هیچوقت زیر ۳۰ فریم نیاد. ترمبلی صریح میگه: «اگه فریمریت بره زیر ۳۰، قابل قبول نیست. حتی ۲۵ فریم هم خوب نیست.»
در نهایت، بهگفتهی خودشون تجربهی Cyberpunk 2077 روی سوییچ ۲ با وجود محدودیتهای سختافزاری، منحصر بهفرده. نهفقط به خاطر DLSS، بلکه بهخاطر امکانات کنسول مثل کنترل حرکتی، پشتیبانی از ماوس با جویکان و حملپذیری.
ترمبلی میگه: «تجربهی بازی توی حالت دستی واقعا خوبه. با کنترل حرکتی، جویکان، حتی پشتیبانی از ماوس، بستهی کلی خیلی خوب شده.»
منبع : IGN