مکانیکهای خاص Blighted میتونه ترند بعدی بازیهای سولزلایک باشه

سبک سولزلایک توی چند سال گذشته حسابی محبوب شده؛ مخصوصا با موفقیت عظیم بازیهایی مثل Elden Ring و Dark Souls. حالا برای اینکه یه بازی توی این فضا دیده بشه، باید یه ویژگی خاص و خلاقانه داشته باشه؛ چه از نظر داستان، چه گیمپلی یا حتی سبک بصری.
Blighted، بازی جدید استودیوی Drinkbox که قبلا با Guacamelee شناخته شده بود، قراره با ترکیبی از هر سه مورد، گیمرها رو جذب دنیای تاریک خودش کنه. بعد از تجربهای که از این بازی در Summer Game Fest داشتم، به نظرم Blighted یکی از اون بازیهاییه که طرفدارای سولزلایک باید از حالا منتظرش باشن.
اگه تریلر بازی رو در رویداد SGF Live از دست دادی، بدون که Blighted یه اکشن RPG ایزومتریکه که مبارزاتش شبیه خیلی از سولزلایکهاست: جاخالی، دفاع، و حملات دقیق. اما چیزی که ماجرا رو خاصتر میکنه دنیای خاص و داستان تاریکشه. دنیایی که با “Blight” یا یه جور طاعون عجیب آلوده شده، طاعونی که واقعیت رو تغییر میده.
تو این دنیا، رسم بر این بوده که بعد از مرگ افراد، یه دونه داخل مغزشون کاشته میشده. بعد که از این دونه درخت حافظه درمیومده، مردم میوهش رو میخوردن و حافظه فرد مُرده رو به دست میآوردن. ولی یه موجود خبیث به اسم Sorcisto راه میانبر رو پیدا میکنه: مغز رو مستقیم میخوره و قدرت و دانش بینهایتی به دست میاره. اون بعدش مغز همهی مردگان رو میخوره و باعث پخش شدن Blight توی دنیا میشه. حالا شما قراره با این شیطان روبهرو بشی.
جالب اینجاست که شما هم برای قویتر شدن باید مغز باسها رو بخوری. این یعنی روش Sorcisto (شخصیت منفی اصلی بازی) ممکنه فقط یه انحراف نباشه، بلکه یه چرخه جدید باشه که خود بازیکن هم واردش میشه. این تهدید درونی و تأثیر Blight روی کاراکتر بازیکن یه خط داستانی خیلی جذاب و عمیق میسازه.
گیمپلی بازی آشناست ولی حس خوبی داره. جاخالی دادن، دفاع کردن، و ضدحملهها همون حسی رو میدن که از یه سولزلایک انتظار داریم. مخصوصا وقتی با یه موجود عجیب به شکل عنکبوتاسب بجنگی و با یه دفاع بهموقع بندازیش زمین، خیلی لذتبخشه.
نکته جذاب دیگه پشتیبانی از حالت همکاری (Co-op) هست. یعنی اگه مثل من جزو اونایی هستی که با سولزلایکها راحت نیستن، میتونی یه دوست رو بیاری کمک. توی دمویی که بازی کردم، با کمک یکی از سازندهها بازی رو تجربه کردم و همین باعث شد خیلی راحتتر با فضای بازی آشنا بشم.
ولی چیزی که ممکنه واقعا سبک سولزلایک رو تغییر بده، سیستم “Blight” بازیه. همیشه یه نوار Blight روی صفحه هست که بسته به عملکردت بالا یا پایین میره. هرچی بهتر بازی کنی، Blight بیشتری جمع میکنی و بازی سختتر میشه. اگه بمیری، یه بخشی از Blight از دست میره و بازی آسونتر میشه.
با این روش، بازی خودش رو با مهارت شما تطبیق میده. نه نیازی به انتخاب درجه سختی هست، نه بحثی سر آسون یا سخت بودن بازی پیش میاد. بازی به همون اندازه سخت میشه که خودت قوی بازی کنی. ایدهی خیلی باهوشیه و اگه درست پیاده بشه، میتونه تأثیر زیادی روی آینده این سبک بذاره.
از نظر ظاهری هم Blighted دنیایی داره که تضاد زیادی توشه. ساختمانهای رنگارنگ و نقاشیهای پرجزئیات که زیر لایهای از تاریکی و فساد بلعیده شدن. هر منطقه از دمو یه داستانی برای خودش تعریف میکرد و همش به Sorcisto ختم میشد، اون کسی که با شکستن سنتها یه تمدن کامل رو نابود کرد.
Drinkbox تو Blighted ترکیب خیلی هوشمندانهای ساخته: یه بازی با مکانیکهای آشنا، داستان عمیق، و سیستم سختی نوآورانه. اگه مکانیک Blight همونطوری که باید دربیاد، Blighted میتونه یه نقطهی عطف دیگه برای این سبک باشه. حتی اگه اون مکانیک جواب نده، باز هم چیزهای زیادی هست که بازی رو ارزشمند میکنه و میتونه در کنار Guacamelee، Severed، و Nobody Saves The World یه موفقیت دیگه برای استودیو باشه. Blighted قراره در سال ۲۰۲۶ برای کنسولها و PC منتشر بشه.
منبع : gamespot