مطالب اختصاصی

آیا بازی Marathon بهترین شانس شوترهای Extraction برای ورود به جریان اصلیه؟

اواخر اردیبهشت، شرکت بزرگ EA حدود ۳۰۰ نفر از کارکنانش رو اخراج کرد که تقریبا ۱۰۰ نفرشون از استودیوی Respawn بودن. این استودیو که توسط سازندگان سابق Call of Duty راه‌اندازی شده، پشت بازی‌هایی مثل Apex Legends و سری Star Wars Jedi قرار داره. طبق گزارش‌ها، اون‌ها داشتن روی نسخه سوم Titanfall کار می‌کردن، اما حالا این پروژه لغو شده. طبق شایعه‌ها، این نسخه قرار بوده یه Extraction Shooter باشه؛ یه سبک سخت و رقابتی از بازی‌های PvPvE که هنوز محبوبیت خیلی زیادی نداره. اما اگه این پروژه واقعا در دنیای Titanfall و Apex Legends ساخته می‌شد، شاید می‌تونست این سبک رو به سطح جدیدی برسونه. حالا که EA این کار رو انجام نمی‌ده، سوال اینه که کی می‌تونه بازی‌های سبک “تارکوف‌مانند” رو از جمع محدود طرفداراش خارج کنه و وارد جریان اصلی کنه؟ شاید جواب این سوال فقط چند ماه دیگه معلوم بشه.

سخنگوی EA درباره این اخراج‌ها گفت: “در ادامه تمرکز ما روی اولویت‌های استراتژیک بلندمدت، تغییراتی در سازمان ایجاد کردیم تا تیم‌ها بهتر هماهنگ بشن و منابع به شکلی کارآمدتر برای رشد آینده تخصیص پیدا کنن”. این جمله‌ایه که کارکنان EA قبلا هم شنیدن. این اتفاق، بخشی از یه سری تعدیل نیرو در بخش‌های دیگه EA هم هست، مثل Codemasters و BioWare، و همچنین اخراج ۶۷۰ نفر در اسفند ۱۴۰۲. خیلی‌ها معتقدن صنعت بازی به شکل فعلیش پایدار نیست و باید به سمت اتحادیه‌ای شدن بره.

اما اون پروژه شایعه‌شده Titanfall چی می‌شه؟ طبیعیه که لغو شدنش خیلی از طرفدارا رو ناراحت کرده باشه. نبودنش به یه شوخی تلخ بین جامعه طرفدارا تبدیل شده. از طرف دیگه، شایعه‌ی اینکه یه استودیوی تریپل‌ ای روی یه Extraction Shooter کار می‌کرده، باعث شده نگاه‌ها به این سبک جلب بشه؛ سبکی که هنوز نتونسته مخاطب زیادی جذب کنه. حتی اگه اون پروژه واقعا یه Extraction Shooter نبوده باشه، حالا بحث درباره آینده‌ی این ژانر بالا گرفته.

“این یه سبک مخصوص طرفدارای خاصه که هنوز نتونسته وارد بازار اصلی بشه”؛ اینو “مت پیسکاتلا” مشاور صنعت بازی در شرکت Circana به IGN گفته.

ماه گذشته، استودیوی Bungie بالاخره اولین ویدیو از گیم‌پلی بازی Marathon رو منتشر کرد؛ یه Extraction Shooter که بعضیا معتقدن می‌تونه این سبک رو وارد جریان اصلی کنه. البته این بازی از حالا حاشیه‌ساز شده؛ چون بعضی‌ها اونو به دزدیدن آثار هنری متهم کردن. ولی با اینکه از نظر اخلاقی سوالاتی درباره روند ساختش مطرحه، بازخوردهایی که رسانه‌ها بعد از تجربه بازی دادن بیشتر مثبت بوده. خب اینم طبیعیه، چون استودیویی مثل بانجی سابقه ساخت شوترهای درجه یکی مثل Halo و Destiny رو داره. اما بازار امروز با زمان انتشار اون بازی‌ها فرق داره و سبک Extraction Shooter هم هنوز خیلی آزمایش نشده. حالا سوال اینه که آیا سابقه درخشان بانجی و طراحی دقیق گیم‌پلی برای موفقیت کافی هست یا نه؟ بعضی از تحلیل‌گرها می‌گن شاید.

پیسکاتلا می‌گه: “اگه بخوام روی یه استودیو شرط ببندم که بتونه این سبک رو وارد بازار اصلی کنه، قطعا بانجی انتخاب منه”.

برای اونایی که آشنا نیستن، بازی‌های Extraction Shooter ترکیبی از مبارزه با بازیکن‌های دیگه و دشمن‌های هوش مصنوعی هستن. توی این سبک، چند تا تیم کوچیک بازیکن وارد یه نقشه می‌شن، با دشمن‌های مختلف درگیر می‌شن، آیتم جمع می‌کنن و سعی می‌کنن زنده از نقشه خارج بشن. بازی Escape From Tarkov با فرمول سخت‌گیرانه و پاداش‌های سنگینش، باعث محبوبیت این سبک شد؛ مخصوصا توی دوران قرنطینه کرونا.

از اون زمان، کلی استودیوی دیگه سعی کردن وارد این سبک بشن؛ با نتایج مختلف. یکی از موفق‌ترین‌ها Helldivers 2 بود که سال گذشته توسط Arrowhead ساخته و با همکاری Sony منتشر شد. این بازی بیشتر تمرکزش رو روی شوخی، تعامل با جامعه کاربری و رویدادهای درون بازی گذاشته؛ و البته فقط حالت کوآپ داره، یعنی خبری از مبارزه با بازیکن‌های دیگه نیست. طبق آمار پیسکاتلا، Helldivers 2 هشتمین بازی پرمخاطب Steam در فروردین بوده و در رتبه ۳۴ پلی‌استیشن قرار گرفته.

پیسکاتلا می‌گه: “Helldivers 2 تنها موفقیت بزرگ در بین این گروه بازی‌هاست. در فروردین، حدود ۹٪ از کاربران فعال Steam در آمریکا این بازی رو انجام دادن، در حالی که تقریبا ۳٪ از بازیکن‌های PS5 حداقل یه بار سراغش رفتن. هیچ کدوم از بازی‌های دیگه در این سبک، حتی به ۲.۳٪ بازیکن فعال هم نرسیدن”.

البته این آمار در مقایسه با بازی‌های پرفروشی مثل Battle Royaleها یا شوترهای چندنفره دیگه خیلی کمه. مثلا Fortnite یا Call of Duty و EA FC مخاطب‌های خیلی بیشتری دارن. ولی پیسکاتلا معتقده سبک Extraction هنوز اول راهشه و مثل هر سبک تازه‌ای با چالش‌های طبیعی رشد روبروئه.

اون می‌گه: “سبک‌های کوچیک یا در حال رشد معمولا وقتی بزرگ می‌شن که یه بازی خاص باعث انفجارشون بشه. مثلا سبک موسیقی/رقص با Guitar Hero مشهور شد. شوترهای کنسولی تا قبل از Halo فروش خوبی نداشتن. یا MMORPGها تا وقتی World of Warcraft اومد، خیلی بازار نداشتن. شاید Marathon هم چنین کاری برای Extraction Shooterها بکنه. شاید هم نه. هیچ تضمینی برای هیچ بازی توی بازار امروز وجود نداره”.

از بین بازی‌های دیگه این سبک می‌شه به Deep Rock Galactic، بازی Hunt: Showdown 1896 و Delta Force اشاره کرد. Delta Force اواخر پارسال عرضه شد و این روزها توی Steam داره محبوب‌تر می‌شه؛ الان رتبه ۱۵ رو توی بازیکن‌های روزانه داره و حدود ۱۳۵ هزار نفر توی اوج آنلاین‌ان. عدد خوبیه، ولی با غول‌های Battle Royale قابل مقایسه نیست. حقیقت اینه که مدیرهای شرکت‌ها دنبال سودآوری سریعن و بازی‌هایی مثل Fortnite، Warzone یا PUBG براشون الگو شدن.

همین تمرکز بیش از حد روی سود باعث شده خلاقیت توی صنعت بازی کمتر بشه و خیلی از استودیوها حاضر نباشن روی سبک‌های تازه‌ای مثل Extraction Shooter سرمایه‌گذاری کنن. حتی Call of Duty یه حالت موقتی از این سبک رو به Warzone اضافه کرد که خیلی زود هم رهاش کردن. از این نظر، بازی Marathon اولین تلاش بزرگ یه استودیوی تریپل‌ای برای ورود جدی به این ژانره؛ و قراره مسیر سختی رو طی کنه.

پیسکاتلا می‌گه: “اینکه بانجی سازنده‌اشه، خودش موفقیت رو تضمین نمی‌کنه. برای اینکه Marathon بتونه به موفقیت برسه، بهتره که طرفدارای وفادار این سبک رو جذب کنه تا بتونن اون رو به دوست‌ها و خانواده‌شون معرفی کنن”.

بزرگ‌ترین چالشی که Marathon باهاش روبروئه، همینه: سبک Extraction Shooter هنوز توسط بازار تست نشده.

پیسکاتلا ادامه می‌ده: “اگه Marathon یه مسیر تدریجی برای جذب بازیکن‌های FPSهای معروف مثل Call of Duty در نظر بگیره، می‌تونه باعث بشه آدم‌ها بازی رو امتحان کنن و جذبش بشن. همینطور باید اون ویژگی طلایی بازی‌های موفق رو داشته باشه: راحت شروع می‌کنی، ولی برای حرفه‌ای شدن باید تلاش کنی”.

واقعیت اینه که اینا چالش‌هایی هستن که همه بازی‌های جدید دارن. تنها چیزی که موفقیت یا شکست یه بازی رو تعیین می‌کنه، بازار امروزه؛ بازاری که به گفته پیسکاتلا، خیلی بی‌ثباته.

اون می‌گه: “الان بازار خیلی بی‌رحمه. مردم بازی‌هایی رو دوست دارن که سال‌هاست بازی می‌کنن، بهشون عادت دارن، بهشون وابستگی اجتماعی و مالی دارن و بیشترشون هم رایگان‌ان یا هزینه اولیه ندارن. پس چالش‌هایی که Bungie و Marathon دارن، تفاوت زیادی با چالش‌های سایر بازی‌های جدید نداره”.

با اینکه بازار بی‌ثباته، بزرگ‌ترین مشکل Marathon همون وضعیت ناآزموده سبک Extraction Shooter هست. Escape From Tarkov تونست معروف بشه، ولی توی دوران کرونا این اتفاق افتاد و بیشتر مخاطبش هم گیمرهای حرفه‌ای بودن. بازی‌های بعدی عملکرد متوسطی داشتن (البته به جز Helldivers 2). برای همین می‌شه فهمید چرا خیلی از استودیوها هنوز جرات نمی‌کنن به این سبک وارد بشن؛ مخصوصا وقتی Battle Royale ها بازارو قبضه کردن.

به همین خاطر، بازی Marathon مثل یه تست واقعی برای کل صنعت بازی عمل می‌کنه. اینکه بانجی توی این شرایط پرریسک وارد این سبک شده، خودش قابل توجهه. اگه استقبال خوبی ازش بشه، مطمئن باشین استودیوهای دیگه هم وارد می‌شن. البته کلی عامل مثل روش درآمدزایی و روند بازار هم نقش دارن و هیچ‌کس نمی‌تونه آینده رو دقیق پیش‌بینی کنه. ولی بانجی اعتبار و توانایی طراحی لازم برای ساخت یه اثر خاص رو داره. و اگه قراره این سبک وارد جریان اصلی بشه، واقعا یه چیز خاص لازمه. مطمئن باشین وقتی Marathon تو شهریور عرضه بشه، همه صنعت با دقت بهش نگاه می‌کنن.

منبع : IGN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا