اخبار بازی

مایکروسافت دمو جدیدی با الهام از Quake 2 ساخت؛ اما تقریباً غیرقابل بازیه

مایکروسافت یه دمو قابل بازی منتشر کرده که با استفاده از ابزار جدید هوش مصنوعیش و با الهام از بازی کوییک ۲ (Quake 2) ساخته شده، اما واقعیت اینه که بازی‌ کردنش خیلی سخته و عملاً غیرممکنه. تو بهمن ۱۴۰۲، مایکروسافت از ابزار Muse رونمایی کرد؛ یه ابزار بر پایه‌ی هوش مصنوعی که هدفش کمک به طراحی ایده‌های گیم‌پلیه. حالا می‌تونیم نتیجه‌ش رو توی یه دمو ببینیم که شباهت‌هایی به Quake 2 داره و قراره نشون بده که ابزارهای AI مایکروسافت چطور می‌تونن گیم‌پلی تعاملی رو شبیه‌سازی کنن.

این دمو که توی Copilot Labs قرار گرفته و از طریق مرورگر قابل بازی کردنه، طبق توضیحاتی که توی بخش سوال و جواب منتشر شده، «به صورت داینامیک صحنه‌های گیم‌پلی‌ای تولید می‌کنه که از بازی کلاسیک Quake 2 الهام گرفتن. هر حرکتی که کاربر انجام می‌ده، باعث می‌شه لحظه‌ی بعدی بازی به‌صورت خودکار توسط هوش مصنوعی ساخته بشه؛ تقریباً انگار داری نسخه اصلی Quake 2 رو با یه موتور بازی‌سازی معمولی بازی می‌کنی.»

اما مهمه بدونیم این بازی روی موتور id ساخته نشده. مایکروسافت از یه سیستم به اسم WHAM یا Human Action Model استفاده کرده که با کمک هوش مصنوعی و تحلیل دیتاهای کاربر، اتفاق بعدی توی بازی رو پیش‌بینی می‌کنه.

نتیجه چی شده؟ راستش اصلاً جالب نیست. ظاهر بازی شاید شبیه Quake 2 باشه، ولی گرافیک (مخصوصاً دشمن‌ها) خیلی تار و مبهمه، کنترل‌ها با تاخیر کار می‌کنن، و فریم به فریم بودن گیم‌پلی حسابی آدمو اذیت می‌کنه.

مایکروسافت خودش به یه سری از این محدودیت‌ها اشاره کرده، ولی بدترین نکته اینه که دمو فقط ۰.۹ ثانیه از بازی (یعنی حدود ۹ فریم با ۱۰ فریم در ثانیه) رو تو حافظه داره! یعنی اگه سرت رو پایین یا بالا ببری و دوباره برگردی، کلاً صحنه عوض می‌شه و انگار از اول لود شده.

حالا آیا این پروژه نشون می‌ده که هوش مصنوعی چه کارایی می‌تونه بکنه؟ بله.
ولی آیا واقعاً قابل بازی کردنه؟ نه خیلی.

جف کیلی هم توی شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از این دمو منتشر کرد که کلی واکنش منفی گرفت.
یکی از کاربرا نوشته بود: «داداش تو می‌تونی Quake رو روی یه ماشین‌حساب اجرا کنی، چرا با سنگین‌ترین روش ممکن اینکارو می‌کنی؟»
یکی دیگه هم گفته: «نمی‌دونم این چیه ولی قطعاً Quake نیست!»

حتی بعضی‌ها به خود جف کیلی هم انتقاد کردن که چرا چنین چیزی رو منتشر کرده؛ مخصوصاً بعد از حرف‌هایی که تو مراسم The Game Awards پارسال درباره‌ی اخراج گسترده‌ی توسعه‌دهنده‌ها زده بود. یکی از کاربران گفته: «این کاری که کردی اصلاً با حرف‌هایی که ۴ ماه پیش درباره‌ی اخراج‌های دیوانه‌وار زدی هم‌خوانی نداره.»

جالبه بدونید گوگل هم پارسال ابزاری مشابه معرفی کرد که می‌تونه دنیای سه‌بعدی قابل بازی بسازه.

هوش مصنوعی قطعاً در حال تغییر مسیر توسعه بازی‌هاست، اما با این همه پیشرفتی که می‌گن، واقعاً هنوز خیلی جا برای بهتر شدن هست.

منبع : eurogamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا