به گفتهی مدیر سابق PlayStation افزایش قیمت بازیها “زود یا دیر اتفاق میافتاد”

شوئی یوشیدا، مدیر سابق پلیاستیشن، به بحث پیرامون افزایش قیمت بازیها پرداخته و معادله «غیرممکن» تورم و هزینههای بالای توسعه بازی را بررسی کرده است.
نینتندو از طرف برخی طرفداران بهدلیل افزایش قیمت بازیهای سوئیچ 2 خود مورد انتقاد قرار گرفته است، بهطوریکه بازی لانچ Mario Kart World با قیمت 75 پوند/ 80 دلار عرضه شده است؛ چیزی که نینتندو آن را نمونهای از «قیمتگذاری متغیر» نامیده است. در همین حال، مایکروسافت اعلام کرده که برخی از بازیهای انحصاری ایکسباکس از اواخر امسال قیمتشان به 80 دلار خواهد رسید. گزارشها همچنین نشان میدهند که بازی GTA 6 که بهزودی منتشر خواهد شد، ممکن است قیمتهایی تا 80 پوند/100 دلار داشته باشد.
یوشیدا در گفتوگو با رسانه فرانسوی PlayStation Inside نظر خود را درباره وضعیت فعلی مطرح کرده است. او گفت: «فکر میکنم دیر یا زود این اتفاق میافتاد، شاید نه از طرف نینتندو، اما بالاخره این اتفاق میافتاد. ما در زمانی متفاوت زندگی میکنیم، جایی که تورم واقعی و قابل توجه است، اما مردم انتظار دارند بازیهایی که روز به روز جاهطلبانهتر و بنابراین گرانتر برای توسعه هستند، همان قیمتها را داشته باشند. این یک معادله غیرممکن است.»
یوشیدا تأکید کرد که «اصل موضوع در هزینههای تولید نهفته است»، زیرا بازیها امروزه «از هر زمان دیگری از نظر تکنولوژیکی پیچیدهتر هستند.»
او پیشنهاد داد که «رشد بازیهای بازسازی و ریمیک» راهی برای تنوع صنعت است، و این پروژهها بهعنوان «راهحلی نسبتاً ساده» برای بهدست آوردن سودهایی عمل میکنند که در نهایت به تأمین مالی بازیهای جدید کمک میکنند.
او گفت: «نمیدانم که راکاستار فرصتی برای تعیین قیمت GTA 6 به 90 یورو یا بیشتر پیدا کند، اما وضعیت همین است.» او همچنین به امکان اضافه شدن پلتفرمهای اشتراک و بازی بهعنوان سرویس اشاره کرد که «درست است که درآمدهای عظیمی در اختیار قرار میدهند، اما همچنین به تأمین مالی بازیهای AAA در آینده کمک میکنند.»
یوشیدا سپس به انتشار اخیر بازی Clair Obscur: Expedition 33 از استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive بهعنوان نمونهای از موفقیتهای بازیهای AA اشاره کرد. این بازی در عرض سه روز به یک میلیون فروش رسید و توسط رئیسجمهور فرانسه، امانوئل ماکرون تحسین شد.
او افزود: «در هر صورت باید بین هزینههای تولید و قیمت بازیها تعادلی پیدا شود.» او گفت: «GTA 6 بدون شک مثال بارزی خواهد بود، اما اگر به مثال Clair Obscur: Expedition 33 نگاه کنید، بازی از نظر بصری همانقدر شگفتانگیز است، با اینکه تیم فقط حدود سی نفر دارد. این یکی از راههای پیش روست، زیرا شما میتوانید بازیهای عالی با تیمهای کوچکتر و بودجههای محدودتر بسازید بدون اینکه کیفیت را فدای آن کنید.»
یکی از راههای بالقوه برای کاهش هزینهها استفاده از هوش مصنوعی است، که یوشیدا در قسمت دیگری از مصاحبه خود به آن پرداخته است. او معتقد است که هوش مصنوعی میتواند بهطور «خلاقانهای برای بهبود بازیها» استفاده شود، اما تأکید کرد که «هوش مصنوعی ابزار است، نه هدف بهخود».
او گفت: «هوش مصنوعی در آینده ابزاری بسیار مهم خواهد شد، اگر توسعهدهندگان یاد بگیرند که از ویژگیهای خوب آن استفاده کنند.» او افزود: «ما هماکنون این را میبینیم و در هر صورت باید بهعنوان ادامهای ساده از آنچه که همیشه در بازیهای ویدیویی انجام شده است، در نظر گرفته شود، زیرا هوش مصنوعی از زمانی که بازیهای ویدیویی وجود داشتهاند، در آنها استفاده شده است.»
یوشیدا در ادامه بیان کرد که طراحان و توسعهدهندگان باید این ابزارهای جدید مولد را یاد بگیرند. او گفت: «این فقط یک مسئله زمان است، تا زمانی که هنرمندان انسانی در مرکز پروژه باقی بمانند. هوش مصنوعی مولد می تواند برای تسریع فرآیندها و کارهای خستهکننده که بر جنبه هنری بازیها تأثیر نمیگذارند، استفاده شوند، بهویژه برای استودیوهای کوچک که نیروی انسانی کمی دارند. این میتواند به کاهش هزینههای تولید بازیها کمک کند و باعث شود اقتصاد بازیهای ویدیویی پایدارتر شود – البته به شرطی که منجر به کاهش نیروی کار نشود.»
در مورد سوئیچ 2، یوشیدا بیشتر از همه منتظر بازی Duskbloods از استودیوی FromSoftware است. او گفت: «کنجکاو هستم که ببینم FromSoftware با یک بازی انحصاری سوئیچ از نظر فنی چه کاری خواهد کرد، و همیشه جالب است ببینیم بعد از Elden Ring چه چیزی خواهند ساخت.»
از زمانی که یوشیدا سال گذشته از پلیاستیشن جدا شد، دیدگاههای خود را درباره صنعت بهطور خاص مطرح کرده است: او گفته که نینتندو بعد از رونمایی از سوئیچ 2 در حال از دست دادن هویت خود است، او اعتراف کرده که بازی آنلاین “The Last of Us” از ناتی داگ را بازی کرده است و گفته که بازی NieR: Automata صنعت بازیهای ژاپنی را احیا کرده است.
منبع : eurogamer