اخبار بازی

تیم سازنده‌ی Atomic Heart می‌خواد با MMO جدیدش زمین تخت باورها رو اذیت کنه

هممون تا حالا کلی میدان نبرد تو بازی‌ها دیدیم، اما یه میدان نبرد که به شکل یه مکعب معلق، در حال چرخش و تقریبا تغییرشکل‌دهنده باشه؟ اون دیگه چیز جدیده. این بازی اسمش دقیقا همونیه که حدس زدی: The Cube. یه شوتر MMO (مولتی پلیر شلوغ) از تیم سازنده‌ی بازی Atomic Heart یعنی استودیوی Mundfish.

از بین همه‌ی معرفی‌هایی که تو مراسم Summer Game Fest سال ۲۰۲۵ دیدم، The Cube از اونایی بود که واقعا تو ذهنم موند. دلیلش هم طراحی عجیب و جاه‌طلبانه‌ش با محوریت یه مکعب بود. برای اینکه بیشتر درباره‌ش بدونم، یه مصاحبه ویدیویی با رابرت باگراتونی، مدیرعامل Mundfish داشتم که کریستینا اوملچنکو، مدیر ارتباطاتشون هم حضور داشت و گفت‌و‌گومون رو بین روسی و انگلیسی ترجمه می‌کرد.

همه‌ دنیای یه مکعبه

وقتی یه بازی انقدر روی یه شکل خاص تمرکز داره، معلومه که اولین سوالم این بود: چرا مکعب؟ جوابش جالب بود:
“چرا مثلث نه؟ چرا هرم نه؟ یا حتی کره؟ ما می‌خوایم یه ذره زمین تخت باورها (فلت‌ارتیست‌ها) رو اذیت کنیم!.

البته جدای از اون نیش‌و‌کنایه، دلایل جدی‌تری هم پشتش هست.
“به طور معمول وقتی به یه شکل کامل فکر می‌کنی، ستاره‌ها و سیاره‌ها میان تو ذهن که همشون حالت کروی دارن. اما مکعب ما یه چیز کاملا متفاوته. نور خورشید از بالا بهش می‌تابه و وسط روز خیلی روشنه، ولی پایینش تاریکه و کناره‌هاش مثل یه منطقه‌ی گرگ‌و‌میش هستن.”

این ایده باعث می‌شه نورپردازی، حس‌وحال محیط و زاویه‌ی دید بازیکن دائم در حال تغییر باشه. مثلا ممکنه روی یه ضلع عمودی وایسی و افق به‌صورت عمودی جلوت باشه. همین باعث تجربه‌ای کاملا متفاوت می‌شه.

یه مکعب که می‌چرخه و پیچ‌و‌تاب می‌خوره

معلومه که راه رفتن روی یه مکعب ثابت و معلق خودش کافیه تا آدمو گیج کنه، اما The Cube فقط به همین بسنده نمی‌کنه. این مکعب دائما در حال چرخشه و همین باعث می‌شه همه‌چیز دائم تغییر کنه، مثل اینه که وسط شلیک و درگیری، یکی بیاد و تایل‌های (قطعه کوچیک) یه روبیک رو بچرخونه!

طبیعتا چنین طراحی پیچیده‌ای دردسرهای فنی زیادی داره.
“بزرگ‌ترین چالش اینه که سیستم‌مون باید بتونه همزمان هزاران شی رو آنلاین و در لحظه مدیریت کنه. میلیون‌ها، میلیون‌ها، میلیون‌ها شی.” این حرف باگراتونیه.

اما تیمش یه سیستم پیچیده برای حل این مشکل طراحی کرده.
“اسمش رو گذاشتیم سیستم رندر تقسیم‌شده (split-rendering) که اجازه می‌ده چرخش مکعب خیلی نرم اتفاق بیفته. این تکنولوژی اختصاصی خودمونه و واقعا بهش افتخار می‌کنیم. یه سال و نیم کار سخت فنی پشتشه.”

در دل The Cube چه خبره؟

بریم سر اصل مطلب، اون بالا تو این مکعب‌ها چی قراره ببینیم؟
طبق تریلری که تو Summer Game Fest دیدیم، مکعب پر از بازیکن‌هاست و یه‌سری موجود عجیب‌وغریب هم دوروبرت می‌پلکن. مثلا یه موجود عظیم و تومورمانند با پنجه‌های تیز، یا یه درخت زنده که قفس پرنده چسبیده به کله‌ش! تازه یه‌سری ربات انسان‌نما هم هستن که امیدواریم دشمن نباشن.

جزئیات دقیق گیم‌پلی هنوز کامل مشخص نیست، ولی باگراتونی گفته که The Cube فقط یه بازی بکش‌و‌برو یا زنده‌موندن ساده نیست، بلکه یه بازی نقش‌آفرینی با داستان و پیشرفت شخصیت هم هست.

می‌خوایم The Cube فقط یه بازی نباشه که توش هی بجنگی یا کار تکراری انجام بدی. می‌خوایم شخصیتت رو جوری رشد بدی که دقیقا به سبک بازی کردن خودت بخوره.

ارتباطش با دنیای Atomic Heart

داستان The Cube تو همون دنیای علمی‌تخیلی بازی Atomic Heart اتفاق می‌افته. پس باید منتظر یه عالمه تکنولوژی عجیب، آزمایشگاه‌های مرموز و اتفاق‌های غیرمنتظره باشیم. حتی طبق تریلر، بعضی شخصیت‌های آشنا برمی‌گردن، مثلا مادربزرگ زینا!

ولی لازم نیست حتما Atomic Heart رو بازی کرده باشی. باگراتونی می‌گه:
“اگه بخوای بیشتر تو دنیای داستانی غرق شی، بازی کردن Atomic Heart قطعا تجربه‌ رو غنی‌تر می‌کنه. ولی The Cube جوری طراحی شده که به‌راحتی بشه واردش شد و چیزی رو از دست ندی.”

فعلا اطلاعات بیشتری از سیستم کلاس‌ها یا نحوه‌ی ساخت شخصیت منتشر نشده. ولی باگراتونی قول داده که با نزدیک شدن به زمان عرضه، جزئیات بیشتری منتشر می‌کنن.

با همه‌ی حرف‌هایی که شنیدم و دیدم، از فیزیک دیوونه‌کننده‌اش گرفته تا دنیای داستانی غنی، The Cube واقعا مثل یه پیچ‌وتاب خاص توی ژانر MMO به‌نظر می‌رسه. همون‌طور که خود باگراتونی تو تماس‌مون گفت:
“اون تو کلی اتفاق عجیب داره می‌افته!”

منبع : polygon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا