یهبار CD Projekt Red سعی کرد چهره گرالت رو تغییر بده، ولی حسابی خراب کرد

گرالت، قهرمان سری بازیهای ، تا یه قدمی این رفت که قیافهش کلی فرق کنه. در واقع، برای مدت کوتاهی این اتفاق هم افتاد، ولی وقتی که طرفدارها اون چهرهی جدید رو دیدن، انقدر ازش بدشون اومد که CD Projekt Red به وحشت افتاد و سریع برگشت سر همون نسخهی قبلی.
مشکل چی بود؟ دقت آناتومیکی. طرفدارها فکر میکردن چهرهی جدید گرالت زیادی طبیعی و خوشقیافهست و اون حالت عجیب و غیرانسانی که باید داشته باشه رو نداره.
سال ۱۳۸۹ بود و CD Projekt Red آماده بود تا بازی جدیدش یعنی The Witcher 2: Assassins of Kings رو معرفی کنه. چند تا ویدیو قبل از معرفی رسمی لو رفتن، ولی وقتی بالاخره چندتا اسکرینشات منتشر شد، یه گرالت با ظاهر جدید به نمایش گذاشته شد که با چیزی که تو بازی اول دیده بودیم خیلی فرق داشت.
توی بازی اول، قیافهی گرالت یه جورایی مثل یه مثلث بود اصلا انگار چونه نداشت. ولی حالا، تو نسخهی دوم، قیافهش متعادلتر و شبیه یه آدم واقعی شده بود. حتی میشد گفت خوشقیافه شده بود. ولی همین خوشقیافه بودن اصلا به مذاق طرفدارا خوش نیومد.
یه بخشی از این تغییرات قابل انتظار بود. از بازی اول تا دوم، موتور گرافیکی هم عوض شد. Witcher 1 با موتور Aurora از BioWare ساخته شده بود، همون موتوری که قبلا برای Neverwinter Nights استفاده شده بود. اما Witcher 2 با موتور اختصاصی خودشون یعنی Redengine ساخته شد. پس طبیعی بود که طراحی چهرهای که توی موتور قبلی خوب کار میکرد، توی موتور جدید درست از آب درنیاد.
به گفتهی پاول میلنچوک، کارگردان هنری CD Projekt Red:
“مشکل این بود که Witcher 1 خیلی سبک خاص خودش رو داشت. از لحاظ هنری خیلی سادهتر بود، چون موتور Aurora با پلیگانهای (چندضلعی) کم ساخته شده بود. تو اون فضا، چهرهی گرالت خوب به نظر میرسید، ولی از نظر آناتومی واقعگرایانه نبود. فقط یه حس خوبی منتقل میکرد.”
اون ادامه میده:
“وقتی رسیدیم به Witcher 2، هم موتور بهتر شده بود، هم بودجهمون برای مدلسازی بیشتر شده بود، هم تعداد هنرمندها بالا رفته بود. ما تو ساخت چهرهها بهتر شده بودیم، چون بالاخره یه بازی منتشر کرده بودیم. ولی چهرهی قبلی گرالت اصلا با بقیه شخصیتها هماهنگ نبود. اون نسبتهای انسانی واقعی رو نداشت.”
پس تصمیم گرفتن که چهرهی گرالت رو از صفر بسازن. پاول با خنده میگه:
“گفتیم بیاید گرالت رو کامل از نو طراحی کنیم، کسی هم متوجه نمیشه! این کار رو هم تو همون اوایل ساخت Witcher 2 انجام دادیم و توی اولین سری اسکرینشاتها منتشر کردیم تا بازخورد بگیریم. ولی بازخورد افتضاح بود! تو فرومها طرفدارا نابودمون کردن، انگار شورش شده بود!”
اگرچه دیگه اون بحثها تو فرومها پیدا نمیشن، چون تو این ۱۵ سال لابهلای بقیه پستها گم شدن، ولی پاول یادشه که مردم میگفتن: “گرالت واقعی باید زشت و غیرانسانی باشه!” همین واکنش شدید باعث شد که CD Projekt Red عقبنشینی کنه. حدود دو سال زمان برد تا به یه نسخهی جدید از چهرهی گرالت برسن که ترکیبی بود از ظاهر بازی اول و یه چهرهی واقعی انسانی.
وقتی رسیدن به ساخت Witcher 3، یعنی حدود سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱، دوباره فرصت تغییر چهره پیش اومد، ولی این بار تصمیم گرفتن کاریش نکنن. پاول میگه:
“تو Witcher 3 دقیقا همون مدل گرالت تو Witcher 2 رو برداشتیم، فقط تعداد پلیگانها رو بیشتر کردیم، بافتها رو بهروز کردیم، ولی دست به ساختارش نزدیم.”
این به این معنی نیست که خودش علاقهای به تغییر نداشت. پاول که تو Witcher 3 طراح اصلی شخصیتها بود و چهرهی سیری و ینفر رو با دست خودش طراحی کرده بود، از چهرهی گرالت ایراد میگرفت:
“اگه از نیمرخ به گرالت نگاه کنی، یه پروفایل خیلی خاص داره، ولی نوک بینیش یه خط صافه که از پیشونی میاد پایین، یه جور نسبت یونانی! با صورتش جور نبود و میخواستیم درستش کنیم، ولی نکردیم.”
اون اضافه میکنه:
“گفتیم همین گرالته، مردم دوستش دارن، بگذریم. نمیتونیم دوباره همون اشتباه رو تکرار کنیم.”
حالا رسیدیم به The Witcher 4 که الان تو مراحل ساخته و میدونیم گرالت به شکلی توش حضور داره. با تغییر موتور بازی به Unreal Engine 5، دوباره فرصت برای تغییر چهرهی گرالت بهوجود اومده. آیا CD Projekt Red این بار وسوسه میشه؟
پاول در اینباره خیلی محتاطه و میگه:
“الان دیگه گرالت یه شخصیت جاافتادهست و واقعا جرات نمیکنم دست بهش بزنم. اون ترکیب چهرهای که داره باعث شده اینهمه شناخته بشه، شاید به خاطر اون حالت غیرانسانی قسمت بالای صورتشه. بنابراین نه، هیچ تغییری نمیدم. فقط بافتها و جزئیات رو بهروز میکنم، ولی آناتومی و نسبتها همون میمونه.”
البته یه نفر هست که شاید پاول رو وسوسه کنه برای این تغییر: هنری کویل. همون کسی که تو سریال نتفلیکس نقش گرالت رو بازی کرده. پاول طرفدار پر و پا قرصشه و با خنده میگه:
“هنری واقعا عالی بود. اگه قرار باشه تغییری بدم، احتمالش زیاده که وسوسه بشم صورت هنری رو اسکن کنم و بذارمش تو The Witcher 4!”
منبع : eurogamer