Thrustmaster T598 شبیهساز رانندگی ارزشمند برای PC و PS5 با فناوری نوآورانه

طی یکی دو سال گذشته، تعداد فرمانهای ریسینگ Direct Drive ارزونقیمت بهطرز عجیبی زیاد شده؛ برندهایی مثل Fanatec و Moza محصولات جدید و ارزونتری رو معرفی کردن که هنوزم همون بازخورد قوی، سریع و موندگار Direct Drive رو میدن ، چیزی که فرمانهای دندهای یا تسمهای ارزونقیمت نمیتونن ارائه بدن.
حالا Thrustmaster با T598 وارد این رقابت شده؛ یه پکیج کامل شامل پایه فرمان، رینگ و پدال برای پلیاستیشن و کامپیوتر که فقط ۴۴۹ پوند یا ۴۹۹ دلار قیمت داره. قیمتش خیلی نزدیکه به Moza R5 مخصوص PC (۴۵۹ پوند/۵۹۹ دلار) و Fanatec CSL DD (۳۹۹ یورو/۵۶۹ دلار). ولی سوال اینجاست که T598 در مقابل این رقبای قدیمی چه عملکردی داره؟ و اصلا چه تفاوتی با مدل گرونتر T818 که قبلا بررسیش کردیم داره؟
بررسی پایه فرمان T598: موتور axial drive در برابر طراحیهای مرسوم
نکته جالب اینجاست که موتور استفادهشده در T598 از نظر تئوری از موتور T818 پیشرفتهتره. این موتور بهجای طراحی radial مرسوم از طراحی axial استفاده میکنه؛ یعنی آهنرباها به جای اینکه عمود بر محور فرمان باشن، موازیان. این طراحی باعث افزایش بازده و کاهش گرمای اضافه و اختلالات مغناطیسی میشه، در نتیجه مصرف مس هم کمتره. ضمن اینکه این طراحی اجازه میده برای لحظاتی گشتاوری بیشتر از عدد رسمی ۵ نیوتنمتر ارائه بده.
ولی این مزایا بهایی هم دارن: پایهی فرمان بلندتر و باریکتره (۲۱۰×۲۱۰×۱۲۰ میلیمتر) که ممکنه جلوی دید رو بگیره یا دردسر نصب رو بیشتر کنه، چون جای پیچها متفاوته. البته یه پایهی زاویهدار برای سازگاری بیشتر تو جعبه هست، ولی همینم ارتفاع رو بیشتر میکنه. گیرهی میز هم همراهش هست. نکته عجیب دیگه اینه که وقتی دستگاه خاموشه، یه صدای خفیف و لرزش جزئی از موتور شنیده میشه که ظاهرا به طراحی axial مربوطه.
در کل، از نظر بازخورد، Thrustmaster کار خوبی کرده. تو بازیهایی که بازخورد خوبی دارن مثل Assetto Corsa، نسخهی Evo و F1 23 فرمان عملکرد خیلی خوبی داره؛ هم قوی و هم دقیق. اگه بری روی جدول یا کنترل رو از دست بدی، بلافاصله متوجه میشی. چرخوندن فرمان هم نرم و بدون cogging (حالت تیکتیکدار و ناپیوستهایه که موقع چرخوندن فرمون احساس میکنی) انجام میشه؛ مشکلی که بعضی موتورهای DD سطح پایین دارن.
اما نکات منفی هم هست. مثلا بازخورد تو بعضی بازیها مثل Project Cars 3 یا Forza Motorsport خیلی ضعیفه. همچنین وقتی ماشین ساکنه، اون لرزش خفیف ممکنه اذیتکنندهتر از cogging باشه. “Overshoot” موتور هم همیشه حس خوبی نداره؛ مثلا تو F1 وقتی داری لاستیکا رو گرم میکنی یا تو بازگشت از خودروی ایمنی، ممکنه حس مصنوعی بده.
در نهایت، بازخورد این فرمان خوبه، بهتر از مدلهای غیر دایرکت درایو هست، ولی خیلی از طراحی radial جلو نمیزنه. اینکه کدوم سبک DD بهتره بستگی به بازیهایی داره که انجام میدی. اگه Thrustmaster بتونه با آپدیتهای نرمافزاری ایرادات رو برطرف کنه، یا مدلهای بعدی رو بهتر بسازه، شاید بهتر بشه.
بررسی رینگ Sportcar: انتخاب پیشفرض قابل قبول
رینگ Sportcar که توی جعبه هست، از نظر ظاهر بد نیست ولی حس پلاستیکی و دکمههای نرم زیادی داره. البته پدالهای دنده خوب عمل میکنن. طراحی دکمهها یکم عجیبه؛ مثلا دکمههای L2 و R2 با دکمههای مثلث و مربع یه جا جمع شدن، چهار دکمه جهت پایین سمت چپ هستن، start/select/PS وسط، و چهار دکمه تنظیمات پایین سمت راسته.
اون دکمههای تنظیمات هم ، با یه LED رنگی نشون میدن که تو کدوم پروفایل هستی و سه دکمه کناریش تا ۱۲ عملکرد مختلف میتونن فعال کنن. اما چون دکمهی چرخان یا encoder نداره، برای بازیکنهای حرفهایتر روی PC که کنترل بیشتری میخوان شاید این طراحی کافی نباشه.
وزن رینگ حدود ۸۱۵ گرمه و قطر ۳۰ سانتیمتریش برای دریفت، رالی و رانندگیهای عمومی خوبه. جنس لاستیکی دستگیرهها راحتن ولی درزهایی حس میشن. در کل، ضعیفترین بخش پکیجه ولی نسبت به قیمت، کاملا قابل قبوله.
بررسی رینگ Hypercar: یه ارتقای واقعی
Thrustmaster یه رینگ جداگونه به اسم Hypercar فرستاده که قیمتش ۳۳۹ پوند یا ۳۵۰ دلاره. این رینگ با متریال خیلی باکیفیتی ساخته شده: چرم، آلکانترا، آلومینیوم و فیبر کربن. دکمهها خیلی بهتر و کنترلها دقیقترن. ۲۵ تا دکمه داره، شامل ۴ encoder چرخان و ۲ جفت پدال آنالوگ. شکل بیضی مناسب ماشینهای سریع مثل F1 هست، ولی برای رالی یا دریفت شاید راحت نباشه.
دکمهها حس خیلی خوبی دارن و باهاش میتونی تنظیماتی مثل ERS یا تعادل ترمز رو راحت تغییر بدی. طراحی دسته هم راحتتره چون هیچ درز یا برجستگی مزاحمی نداره. فقط یه نکته اینکه روی دکمهها نوشته نداره که بگه کدوم چیه.
در کل، این رینگ یه ارتقای اساسی از نظر کیفیت و امکاناته. البته قیمتش تقریبا اندازه کل پکیج T598 هست، ولی اگه دنبال یه تجربه کاملتر هستی، ارزش خرید داره.
بررسی پدالهای Raceline: بازخورد خوب ولی امکانات محدود
پدالهای همراه T598 فقط دو تا پدال دارن (گاز و ترمز) و پدال کلاچ یا آپگرید load cell فعلا ارائه نشده. با این حال، عملکرد خوبی دارن و بازخورد فشاری خوبی میدن. طراحی کلی پدالها استاندارده ولی اگه دنبال تجربه شبیهتر به واقعیت هستی، نبود کلاچ و load cell شاید کمبود بزرگی باشه.
جمعبندی نهایی: T598 ارزش داره؟
با قیمت حدود ۴۵۰ پوند، T598 یه پکیج قابل احترامه. پایهی فرمان با طراحی axial خاص، بازخورد خوبی میده و در بعضی بازیها واقعا میدرخشه. رینگ پیشفرض خوبه ولی خیلی خاص نیست، رینگ Hypercar ارتقای جذابیه و پدالها هم کارشون رو درست انجام میدن.
اگه دنبال یه سیستم Direct Drive ارزون برای PS5 یا PC هستی، و مشکلی با کمبود نرمافزار اختصاصی و تنظیمات محدود نداری، T598 قطعا ارزش بررسی داره. مخصوصا اگه بعدها بتونی با خرید Hypercar این تجربه رو به سطح بالاتری ببری.
منبع : eurogamer